• Ulrike Heydenreich, Kaleidoscope Eyes 01, 2010, zeefdruk, 78 x 106 x 6,5 cm. Foto: Markus J. Feger.
  • Bezoekers bij verschillende werken van Ulrike Heydenreich in de tentoonstelling. Beeld door Jan-Kees Steenman.
  • Ulrike Heydenreich, Fadenzeichnung 02 (Schwarzsee), 2020 Tekening met draad 02 (Zwarte Zee), pagina uit boek, draad, 23 x 30 cm. Foto: Markus J. Feger.
  • Ulrike Heydenreich, Landschap 08, 2012, Collage (meerdere lagen), 85 x 65 cm. Foto: Markus J. Feger.
  • Tentoonstelling Ulrike Heydenreich, met in het midden het werk: Gazebo / Koepeltent, 2005, tent van linnen en aluminium, potloodtekening in 8 delen.
  • Beeld: Ulrike Heydenreich, Panoramaringe, 2010, object met potloodtekening, 16 x 97 x 97 cm (elk). ©Markus J. Feger
  • Bezoeker bij het werk: Reisebegleiter/Wegbereiter, Ulrike Heydenreich, 1999, textiel, draad, verhuisdekens, foam. Beeld door Jan-Kees Steenman.
ringvormige object op de grond met daarin getekende vergpanorama's

Trailer

Krijg een impressie van de tentoonstelling

Video: Studio Roodenburch

Heydenreich en Mesdag

Negentiende eeuw als vertrekpunt

Verwantschap

Wonderlijke wereld

Net als Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), speelt Heydenreich met de beleving van het perspectief en weet ze daarmee betovering op te wekken met alom herkenbare beelden. Ze creëert met haar driedimensionale kunstwerken de illusie van een nieuwe wonderlijke wereld.

Beide kunstenaars spelen met proporties en perspectieven in hun panoramische landschappen.

Negentiende eeuw

Soms verwijst ze letterlijk naar het fenomeen van negentiende-eeuwse panorama’s, zoals in de 19e-eeuwse panorama’s die het basismateriaal vormen van haar gevouwen waaiers van de serie Fundstück.

Daarnaast ontwikkelde Heydenreich net als Mesdag een cilindervormig tekenapparaat waarmee ze schetsen maakt. Door in het midden van het apparaat te staan kan ze het landschap tekenen dat ze om zich heen ziet. Een methode die Mesdag destijds ook toepaste voor zijn panorama.

Bezoeker bij het Panorama Drawing Device

Bezoeker bij het Panorama Drawing Device.

Publieksprogramma

De kunst van het vouwen

Rondleidingen, workshops, vouwen

Als onderdeel van de tentoonstelling is er een uitgebreid publieksprogramma met rondleidingen, open atelier, vouwworkshops en een 'Meet & Greet' met de Duitse kunstenaar Ulrike Heydenreich.

Duik dieper in de technieken die Heydenreich gebruikt of ga zelf aan de slag met het vouwen van een flexagon.

In gesprek met Ulrike Heydenreich

Reeks interviews

Ulrike Heydenreich in haar atelier

Ulrike Heydenreich in haar atelier (model voor Fundstück 11), 2021 ©Markus J. Feger

Inspiratie, werk, technieken

In aanloop naar de tentoonstelling verschijnt een serie interviews met Heydenreich. Conservator Adrienne Quarles van Ufford gaat met haar in gesprek over haar inspiratie, technieken en werk.

Lees de interviews

Deel 1: Fascinatie voor vergezichten

Deel 2: Verlangen

Deel 3: De vroege 20e-eeuw als vertrekpunt

Deel 4: Heydenreich vouwt, snijdt, tekent, kerft

Film

Verlangen naar de verte

In het atelier

In de tentoonstelling is een korte film te zien waarin het publiek kennis maakt met de kunstenaar en haar werkproces in het atelier. Wat vormt haar basismateriaal en hoe komt ze tot haar zorgvuldig uitgekiende vouwlijnen? Filmmaker Markus J. Feger volgt haar in dit proces.

Still uit film UH Verlangen naar de verte

Ulrike Heydenreich in het atelier, filmstill.

Boek

Publicatie bij de tentoonstelling

Verlangen naar de verte

Ook is er een publicatie verschenen bij de tentoonstelling, met de gelijknamige titel Ulrike Heydenreich. Verlangen naar de verte. Hoogwaardige foto’s van Heydenreichs werk worden afgewisseld met een interview en uitgebreide toelichting op haar werk, geschreven door Hoofd Museale Zaken Adrienne Quarles van Ufford.

Impressie van het boek Ulrike Heydenreich

Beeld: Petra Warrink.

Over de kunstenaar

Ulrike Heydenreich (1975) woont en werkt in Düsseldorf (Duitsland). Zij studeerde aan de befaamde Bauhaus-Universität Weimar, en verder onder meer aan de School of Visual Arts, New York. Zij exposeerde eerder onder meer in Amerika, Duitsland, Spanje, Japan, België en Oostenrijk.

Dit is de eerste museale overzichtspresentatie van haar werk.

Dank

Mede mogelijk gemaakt door

Gemeente Den Haag

Stichting Van Ommeren De Voogt

Mondriaanfonds